Pokud chcete, aby váš e-shop rostl a byl vidět, určitě využíváte nějakou formu placené propagace. Nejčastěji to bude reklama na Googlu nebo Facebooku. A to znamená, že musíte řešit také jejich faktury. Ukážeme vám, kde je najít a jak na ně z pohledu DPH.
Jak je to s DPH u Google reklam
Většina reklam jsou placená sdělení. A u placené reklamy musíme řešit i její daňové dopady z hlediska DPH. Poskytování reklam se z pohledu ZDPH ( zákona o dani z přidané hodnoty) považuje za poskytování služeb obecně.
Podíváme se na PPC reklamy na Googlu neboli GAds. Jelikož má Google sídlo v Irsku, z pohledu DPH podléhají jeho faktury režimu Reverse charge, tzv. přenesené daňové povinnosti.
Co znamená režim Reverse charge
Reverse charge, neboli přenesená daňová povinnost, je daňový mechanismus, kdy se povinnost přiznat a zaplatit daň přesouvá z prodávajícího na zákazníka. Faktury v tomto režimu jsou vystavovány s 0 % sazbou DPH a daň je povinen vyměřit a odvést zákazník.
Pokud je plátcem nebo identifikovanou osobou přijata služba od osoby neusazené v tuzemsku, vzniká mu povinnost přiznat daň. Pozor, i neplátce se okamžikem přijetí tohoto plnění stává identifikovanou osobou dle § 6h. U Facebooku je případ stejný jako u Googlu. Místem plnění je zde tuzemsko a služba je přijímána od dodavatele z jiného členského státu EU.
Jaké DPH z reklam na Googlu a Facebooku odvádět?
Reklamy Googlu i Facebooku podléhají režimu reverse. To znamená, že DPH musí být odvedeno ve státě, ve kterém má sídlo příjemce této služby (tedy vy), a to ve výši stanovené předpisy tohoto státu. Reklamní služby podléhají základní sazbě DPH – v České republice je to 21 %.
Z neplátce DPH identifikovanou osobou
Pokud jste neplátcem DPH přijmete reklamní službu od Googlu, stáváte se identifikovanou osobou. Jste tak ze zákona povinni vyplnit přihlášku pro finanční úřad a z faktur vyměřit DPH, které následně odvedete. Zatímco jako plátce vyměřené DPH odvedete, a zároveň si ho i odečtete, jako identifikovaná osoba vyměřené DPH pouze odvedete. Na odpočet již nárok nemáte. Daňové přiznání podává identifikovaná osoba stejně jako plátce DPH, ale pouze za zdaňovací období, ve kterým byla taková plnění přijata. V případě, že by v daném zdaňovacím období žádné takové plnění neproběhlo, nemá identifikovaná osoba povinnost podat daňové přiznání. Pro tuzemská plnění zůstává identifikovaná osoba neplátcem DPH.
Kde najít faktury za kredity v Google Ads
1. Přihlaste se do vašeho účtu Google Ads na adrese ads.google.com.
2. V horním pravém rohu klikněte na ozubené kolečko Nastavení a fakturace a v sekci Fakturace klikněte na Přehled.
3. Sjeďte dolů k tabulce Transakce a klikněte na políčko Stáhnout – Stáhnout pro Plátce DPH.
Fakturu za kredity Facebooku najdete v Business Manageru
1. Přihlaste se do svého reklamního účtu v Business Manageru.
2. Rozklikněte menu v levém horním rohu a vyberte možnost Vyúčtování.
3. Následně se objeví okno s fakturami ke stažení. Vpravo lze vybrat období, za které chcete faktury stáhnout. Poté stačí vpravo kliknout na políčko Stáhnout – Stáhnout všechny transakce (PDF).
Potřebujete poradit s fakturami za vaši online reklamu? Na účetnictví v ecommerce jsme specialisté. Ozvěte se nám a rezervujte si konzultaci.